Hydromasaż i masaż klasyczny
Prowadzimy indywidualne zajęcia dla dzieci z wadami postawy,
zaburzoną statyką ciała, obniżoną sprawnością motoryczną oraz z
zaburzeniami zachowania (masaż relaksacyjny, wyciszające programy
hydromasażu, olejki eteryczne). Korygujemy i kompensujemy wady postawy,
usprawniamy ruchowo dzieci m.in. z mózgowym porażeniem dziecięcym,
dysplazją stawów biodrowych, zwiększonym lub obniżonym tonusem
mięśniowym itp. Zapewniamy konsultacje dla rodziców.
|
Chromoterapia
Zajęcia z chromoterapii prowadzone są w oparciu o
program terapeutyczny „Integracja zmysłów poprzez barwę” stworzony przez
specjalistów z naszego Ośrodka. Celem tych zajęć jest kształtowanie u
dzieci rozwoju poszczególnych układów zmysłowych: dotyku, równowagi,
propriocepcji i kinestezji, a także smaku, węchu, wzroku i słuchu.
Metoda kształtuje także integrację wielozmysłową i funkcje
poznawcze. Zajęcia chromoterapii odbywają się w
specjalnie dostosowanej sali. Oddziaływanie koloru wspomagane jest
reflektorami oraz stymulatorami w określonych kolorach. Stymulowaniu
kolorem towarzyszy odpowiednio dobrana muzyka i zapach.
|
|
Dogoterapia
Jest ulubioną formą terapii naszych uczniów. Mogą w niej uczestniczyć
wszystkie dzieci niepełnosprawne, bez względu na stopień i rodzaj
niepełnosprawności. Celem jest wspomaganie i uzupełnienie procesu
rehabilitacji terapią kontaktową ze zwierzętami.
Praca z psem pozytywnie wpływa na rozwój emocjonalny, fizyczny i psychiczny młodego człowieka.
Naszą dogoterapię prowadzi specjalista dogoterapii z psem rasy lablador o wdzięcznym imieniu Skiper.
Sympatyczny pies nie pozwala nikomu stać z boku. Bliskie spotkania ze
zwierzęciem, to okazja, by poczuć miękkie futro, wilgotny nos, szorstki
język, a także zobaczyć jak pije pies, kiedy jest spragniony, jak prosi,
kiedy chce jeść i jak nas lubi, kiedy się kładzie tuż obok. Terapia z
psem to dla dzieci niepełnosprawnych źródło spontanicznie wyzwalanych
pozytywnych emocji i skarbnica nabywanych umiejętności. Zawsze odkrywamy
coś nowego – to praca, która wyzwala prawdziwe uczucia, kształtuje
autentyczne relacje z czworonożnym partnerem i tak „po prostu” zachęca
dzieci do działania.
Więcej zdjęć... |
|
|
Drama
Istotą dramy jest odgrywanie ról. Poprzez dramę uczeń ma możliwość
nauczenia się rozwiązywania konfliktów i sytuacji spornych, które
zdarzają się w życiu każdego człowieka. Wychowanek znajduje się w
sytuacji rozwiązywania problemu na drodze własnych poszukiwań,
przekształceń i relacji z drugim człowiekiem.
Odrywając ucznia od codzienności drama rozładowuje kompleksy,
zahamowania i napięcia psychiczne, pomaga w nawiązywaniu emocjonalnych
kontaktów koleżeńskich i rozbudza wiarę we własne siły. Kształci także
określone zachowania społeczne, pobudza do aktywności odkrywania
otaczającego świata. Uświadamia własną indywidualność, i uczy
poszanowania odrębności innych ludzi. Istotą tej metody jest pomoc w
pełnym i harmonijnym rozwoju każdego dziecka, poprzez koordynację ciała,
umysłu i serca. |
|
Hipoterapia
Zajęcia z hipoterapii w naszym Ośrodku odbywają się w przepięknej
miejscowości Sulmin położonej 10 km od centrum Gdańska. Naszą bazą jest
tam gospodarstwo rolne otoczone dużym kompleksem leśnym. W pobliżu jest
też jezioro. W gospodarstwie tym mamy możliwość poznania życia
codziennego wielu zwierząt takich jak: konie, krowy, owce, psy, kury.
Bierzemy też udział w wielu pracach między innymi:
karmimy i poimy konie, sprzątamy stajnie i wybiegi dla koni. Uczymy się
w ten sposób szacunku do pracy i odpowiedzialności za zwierzęta, którymi
się opiekujemy. Szczególną troską otaczamy naszego konika o wdzięcznym
imieniu Blondyn. Jest to 8 letni wałach rasy Haflinger. Jest spokojny i
lubi pracować z dziećmi. Jego zadaniem jest pomóc nam przywracać
zdrowie, sprawność fizyczną i psychiczną.
Więcej zdjęć... |
|
Metoda Dobrego
Startu Ćwiczenia metodą dobrego startu składają się z trzech zasadniczych grup:
-ruchowych,
-ruchowo - słuchowych,
-ruchowo - słuchowo - wzrokowych.
Celem tej metody jest wykształcenie orientacji w schemacie ciała i
przestrzeni. Metoda ma więc na celu usprawnienie i koordynację funkcji
wzrokowo - słuchowo - ruchowych, a także harmonizowanie wszystkich
funkcji psychomotorycznych. Metoda dobrego startu oprócz rozwijania
percepcji, motoryki i integracji percepcyjno - motorycznej kształci też
zdolność rozumienia i operowania symbolami abstrakcyjnymi, co ma
szczególne znaczenie dla dzieci rozpoczynających naukę szkolną.
Zespołowa forma prowadzenia zajęć ułatwia nawiązanie kontaktów
społecznych i uczy współdziałania dzieci mające trudności w
przystosowaniu się lub zaburzone emocjonalnie. Należy jednak zaznaczyć,
że metoda oddziałuje też na inne funkcje psychiczne, sprzyjając
rozwojowi wielu aspektów osobowości.
|
|
|
Stymulacja polisensoryczna wg pór roku: „PORANNY KRĄG”
Kanałami zdolnymi do odbioru większości bodźców ze świata zewnętrznego
są nasze zmysły: dotyk, smak, zapach, słuch, wzrok. Przez nie najłatwiej
dotrzeć do osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.
Stymulacja polisensoryczna to właśnie metoda dostarczająca
dzieciom bodźców bazujących na zmianach zachodzących w przyrodzie
(następstwo pór roku, zmiana temperatury, natężenie światła, kolor,
zapach).
Symulacja polisensoryczna jest jednak przede wszystkim spotkaniem dwojga
ludzi - dziecka i terapeuty. Służy więc przede wszystkim
kształtowaniu umiejętności nawiązywania komunikacji oraz budowaniu
zaufania i poczucia bezpieczeństwa.
|
|
Terapia integracji sensorycznej
Terapia SI obejmuje integrację podstawowych reakcji posturalnych,
integrację obu stron ciała. Stymuluje rozwój reakcji równoważnych,
praksji, orientacji przestrzennej i lateralizacji, czucia
powierzchniowego i głębokiego.
Wpływa na sprawność motoryczną, koncentrację uwagi, zdolności słuchowe i
wzrokowe, poprawia samoświadomość i samoocenę.
Praca terapeutyczna oparta jest o diagnozę rozwoju i zaburzeń wszystkich
układów sensorycznych oraz indywidualny program terapii.
Indywidualne zajęcia odbywają się w Sali wyposażonej w specjalistyczny
sprzęt, prowadzone są z dziećmi młodszych klas szkoły podstawowej oraz
oddziałów przedszkola.
|
|
|
Terapia emocjonalno - ruchowa
Specyfiką terapii emocjonalno – ruchowej jest zintegrowanie oddziaływań
na sferę emocjonalną dziecka, poprzez różnorodne formy aktywności
fizycznej. Prowadzi ona do poznania i doskonalenia znajomości schematu
własnego ciała i rozwijania orientacji w przestrzeni. Terapia usprawnia
motorykę małą i dużą, oraz pozwala doskonalić koordynację wzrokowo -
ruchową.
Jej zadaniem jest także poszerzenie samoświadomości z zakresu własnych
emocji i uczuć, sposobów reagowania, umiejętności porozumiewania się z
drugim człowiekiem oraz współdziałania w grupie a także pomoc w
przezwyciężaniu negatywnych emocji i zachowań niepożądanych. |
| | | | | |