Projekt edukacyjny to metoda nauczania kształtująca wiele umiejętności i integrująca wiedzę z różnych przedmiotów. Istotą metody projektów jest samodzielna praca uczniów służąca do realizacji określonego przedsięwzięcia, w oparciu o wcześniej przyjęte założenia. Projekt polega na zbieraniu, a następnie systematyzowaniu i opracowaniu przez uczniów informacji dotyczących określonego zagadnienia lub na jednorazowym przedsięwzięciu, obliczonym na długotrwałe efekty. Efektywność metody projektów polega na rozwijaniu samodzielności, współpracy, wypowiadania się na temat swojej pracy. Uczniowie we współpracy z nauczycielem podejmują decyzje, rozwiązują problemy, komunikują się, dyskutują, wspólnie szukają rozwiązań i rozwijają poczucie odpowiedzialności.
PROJEKT "LUBIĘ MATEMATYKĘ" W październiku 2014 roku zainaugurowaliśmy projekt matematyczny. W ramach w/w przybliżamy uczniom Ośrodka wiadomości z zakresu edukacji matematycznej. Realizujemy tematykę matematyczną na zajęciach edukacyjno-terapeutycznych; wykonujemy plansze i książki matematyczne; organizujemy warsztaty
i poznawcze spotkania
integracyjne; wykonujemy zdjęcia dokumentujące
przebieg realizacji projektu. segregowania elementów wg wyznaczonych kategorii, monografia liczb, rozwijanie umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych i łamigłówek matematycznych.
Równie ważne jest
rozwijanie umiejętności pracy w zespole oraz
poszukiwania informacji. multimedialną pod hasłem "Lubię matematykę", ekspozycję prac będących wynikiem
warsztatów matematycznych
oraz Happening Liczbowy.
PROJEKT „LITERKOWO”
Projekt „Literkowo” został opracowany z myślą o
uczniach szkoły podstawowej, wykazujących
gotowość do pracy na materiale literowym.
Aktywnie
uczestniczą w nim zaś wszyscy uczniowie
oddziałów I-VI, a nawet
dzieci przedszkolne, gdyż warsztaty
realizowane są w bardzo ciekawej formie i
stymulują ich zmysły i procesy poznawcze. Nie
brakuje na nich muzyki, barwnej scenografii,
strojów i rekwizytów, wrażeń dotykowych i
wizualnych, dostosowanych tekstów, zabawy i
inspiracji do wspólnego tworzenia. Projekt zaplanowany jest na dwa lata szkolne: 2012/2013, 2013/2014.
Do tej pory odbyły się trzy
spotkania w ramach projektu:
Cele projektu:
rozwijanie umiejętności różnicowania kształtów
liter drukowanych i pisanych, kojarzenie liter z
odpowiednimi głoskami, kształtowanie
umiejętności poprawnego pisania liter, wdrażanie
do pracy na materiale literowym, oraz rozwijanie
motywacji do wykorzystywania zdobytej wiedzy w
życiu codziennym . Metody – poznawcza,
praktycznego działania, Dobrego Startu.
Wszyscy
uczniowie
czynnie
i twórczo uczestniczą w realizacji projektu:
wywiązują się z powierzonych zadań, tworzą prace
plastyczne, przygotowują inscenizacje piosenek,
gromadzą materiały literowe, uczą się
współpracować
i komunikować, czerpią radość z własnych
osiągnięć. Podczas apeli i warsztatów są
odpowiednio inspirowani, motywowani i słodko
nagradzani (L – lizaki, B – bezy, K – krówki).
Oprócz tego otrzymują materiały do dalszej pracy
i utrwalenia. Formy prezentacji: wystawy prac plastycznych i wykonanych książek, inscenizacje wierszy i piosenek związanych z opracowywanymi literami, konkurs wiedzy o literach, prezentacje multimedialne.
PROJEKT „SIEDMIOMILOWE BUTY” ,, Podróż przecież nie zaczyna się w momencie, kiedy ruszamy w drogę, i nie kończy się, kiedy dotarliśmy do mety. W rzeczywistości zaczyna się dużo wcześniej i praktycznie nie kończy się nigdy, bo taśma pamięci kręci się w nas dalej...’’ Ryszard Kapuściński Cele ogólne: · rozbudzanie zainteresowania innymi kręgami kulturowymi, wykształcenie akceptacji i tolerancji wobec innych narodów i kultur, oraz rozwijanie zdolności i zainteresowań obyczajami, historią i tradycją innych krajów · poznawanie tradycyjnych potraw wybranych kontynentów i państw oraz kształtowanie nawyków higienicznych podczas przygotowywania potraw · inspirowanie i wyzwalanie potrzeby twórczej ekspresji dzieci w wyrażaniu swoich przeżyć w odniesieniu do poznanych twórców literatury, muzyki, sztuki. · dostrzeganie różnic kulturowych, odmienności, · pobudzanie kreatywności i aktywności twórczej uczniów, · kształtowanie postaw poznawczych Czas trwania: X.2011- VI.2013, Uczestnicy: Wszyscy uczniowie i pracownicy SOSW Nr 2
I Przystanek - AZJA / CHINY – dzień chiński 29.02.2012, JAPONIA – dzień japoński 25.04.2012 II. Przystanek - AFRYKA / dzień afrykański 2012 III Przystanek - EUROPA / FRANCJA - dzień francuski 17.10, WŁOCHY - dzień wło4ski 14.11, HISZPANIA - dzień hiszpański 12.12.2012 IV Przystanek - AMERYKA / Południowa - dzień amerykański 01.2013 / Północna - dzień amerykański 04.2013 V Przystanek - AUSTRALIA I OCEANIA - dzień australijski 06.2013
DZIEŃ CHIŃSKI - 29.02.2012 · Przedstawienie teatralne - A. Jankowska, D. Ziółkowska · Budowa muru chińskiego- happening plastyczny · Wystawa „Dawno temu w Chinach…” · Warsztaty kulinarne, plastyczne · Zawody Sportowe wychowawcy Świetlicy A. Sawicz, M. Kalinowska,
PROJEKT „JEM OWOCE - JESTEM ZDROWY” CELE OGÓLNE: 1. Kształtowanie nawyków zdrowego odżywiania 2. Rozróżnianie rodzajów owoców 3. Kształtowanie umiejętności sortowania 4. Wdrażanie do higienicznego i estetycznego spożywania owoców 5. Uwrażliwienie na piękno przyrody 6. Wyzwalanie kreatywności u uczniów CELE SZCZEGÓŁOWE: 1. Zna wartości odżywcze owoców świeżych i ich przetworów 2. Potrafi rozpoznać określone owoce: jabłko, gruszka, śliwka, malina, banan, winogrona, brzoskwinia, nektarynka, mandarynka, pomarańcza 3. Potrafi tworzyć zbiory i segregować owoce tego samego rodzaju 4. Przelicza na konkretach w zakresie 1-10 5. Potrafi umyć i przygotować owoce do spożycia 6. Potrafi przygotować sałatkę owocową 7. Potrafi ukazać piękno owoców w twórczości artystycznej Metody: poglądowa, praktycznego działania, arteterapii, aromaterapii Środki: materiały plastyczne, owoce naturalne i ich modele, miski z wodą, ręczniki papierowe, noże, łyżki, talerze, zdjęcia, ilustracje, wiersze, piosenki o owocach, kolorowanki Czas realizacji: Wciąż trwa. Uczestnicy projektu: oddziały edukacyjno-terapeutyczne I- VI i zespoły rewalidacyjno-wychowawcze przy SOSW Nr 2.
Opracowanie: B. Stencel, K. Zarębska
PROJEKT „ŚWIĄTECZNE SMAKI” CELE OGÓLNE:
CELE SZCZEGÓŁOWE:
METODY: Poglądowa, praktycznego działania, arteterapii, aromaterapii, stymulacji polisensorycznej ŚRODKI: Choinki, ozdoby choinkowe, gałązki świerkowe, kartki bożonarodzeniowe, bajki o tematyce świątecznej na DVD, kolędy, zdjęcia, ilustracje, składniki na pierniki, składniki na kluski z makiem, popcorn, ramki do zdjęć, składniki na keks i kruche ciastka, materiały plastyczne, CZAS REALIZACJI: Projekt realizowany cyklicznie z okazji świąt. UCZESTNICY PROJEKTU: Zespoły rewalidacyjno-wychowawcze i klasa IV Szkoły Podstawowej / Opracowanie: J. Ułasiuk
|