Projekt edukacyjny to metoda nauczania kształtująca wiele umiejętności i integrująca wiedzę z różnych przedmiotów. Istotą metody projektów jest samodzielna praca uczniów służąca do realizacji określonego przedsięwzięcia, w oparciu o wcześniej przyjęte założenia. Projekt polega na zbieraniu, a następnie systematyzowaniu i opracowaniu przez uczniów informacji dotyczących określonego zagadnienia lub na jednorazowym przedsięwzięciu, obliczonym na długotrwałe efekty. Efektywność metody projektów polega na rozwijaniu samodzielności, współpracy, wypowiadania się na temat swojej pracy. Uczniowie we współpracy z nauczycielem podejmują decyzje, rozwiązują problemy, komunikują się, dyskutują, wspólnie szukają rozwiązań i rozwijają poczucie odpowiedzialności.


PROJEKT "LUBIĘ MATEMATYKĘ"

W październiku 2014 roku zainaugurowaliśmy projekt matematyczny. W ramach w/w przybliżamy uczniom

Ośrodka wiadomości z zakresu edukacji matematycznej. Realizujemy tematykę matematyczną na zajęciach

edukacyjno-terapeutycznych; wykonujemy plansze i książki matematyczne; organizujemy warsztaty

i poznawcze spotkania integracyjne; wykonujemy zdjęcia dokumentujące przebieg realizacji projektu.
Uczestnicy projektu omawiają: figury geometryczne, zbiory, porównania, liczby, działania i zadania.
Główne cele projektu to: rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania figur geometrycznych,

segregowania elementów wg wyznaczonych kategorii, monografia liczb, rozwijanie umiejętności

rozwiązywania zadań tekstowych i łamigłówek matematycznych.

Równie ważne jest rozwijanie umiejętności pracy w zespole oraz poszukiwania informacji. 
Podsumowanie projektu przewidziane jest na maj 2015 roku. Planujemy między innymi prezentację

multimedialną pod hasłem "Lubię matematykę", ekspozycję prac będących wynikiem

warsztatów matematycznych oraz Happening Liczbowy.

 

 

 

PROJEKT „LITERKOWO”

Projekt „Literkowo” został opracowany z myślą o uczniach szkoły podstawowej, wykazujących gotowość do pracy na materiale literowym.  Aktywnie uczestniczą w nim zaś wszyscy uczniowie oddziałów I-VI, a nawet  dzieci przedszkolne, gdyż warsztaty realizowane są w bardzo ciekawej formie i stymulują ich zmysły i procesy poznawcze. Nie brakuje na nich muzyki, barwnej scenografii, strojów i rekwizytów, wrażeń dotykowych i wizualnych, dostosowanych tekstów, zabawy i inspiracji do wspólnego tworzenia.

Projekt zaplanowany jest na dwa lata szkolne: 2012/2013, 2013/2014.

 

Do tej pory odbyły się trzy spotkania w ramach projektu:

  • „Zapraszamy do Literkowa” – opracowanie litery L w oparciu o wyrazy: listonosz, list, liść, las, lis (inscenizacja piosenek, zabawa w listonosza, poznanie kształtu litery, odszukiwanie litery w wyrazach, jesienna ekspresja plastyczna z wykorzystaniem wykonanych przez uczniów liści).

  • „W Bałwankowie” – opracowanie litery B w oparciu o wyrazy: bałwan, buty, beret, bukiet, balon, bezpieczeństwo (prezentacja wykonanych przez uczniów bałwanów ,interpretacja  wiersza o bałwanie, działania na konkretach i materiale obrazkowym, poznanie kształtu litery, zabawy z balonami, odszukiwanie liter, omówienie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw zimowych).

  • „Spotkanie z literą K” – Uczestniczenie w podróży z Panem Kwietniem (spotkanie wiosny z koszem kwiatów, zwierząt: kura, krowa, koń, kaczka, kot, koza; prezentacja przygotowanych przez uczniów inscenizacji piosenek o zwierzętach, działania twórcze, zagadki słuchowo – obrazkowe, poznanie kształtu litery K, oglądanie książek wykonanych przez uczniów w związku obchodami Tygodnia Książki).

Cele projektu: rozwijanie umiejętności różnicowania kształtów liter drukowanych i pisanych, kojarzenie liter z odpowiednimi głoskami, kształtowanie umiejętności poprawnego pisania liter, wdrażanie do pracy na materiale literowym, oraz rozwijanie motywacji do wykorzystywania zdobytej wiedzy w życiu codziennym .

Metody – poznawcza, praktycznego działania, Dobrego Startu.

Wszyscy uczniowie  czynnie i twórczo uczestniczą w realizacji projektu: wywiązują się z powierzonych zadań, tworzą prace plastyczne, przygotowują inscenizacje piosenek, gromadzą materiały literowe, uczą się współpracować  i komunikować, czerpią radość z własnych osiągnięć. Podczas apeli i warsztatów są odpowiednio inspirowani, motywowani i słodko nagradzani (L – lizaki, B – bezy, K – krówki). Oprócz tego otrzymują materiały do dalszej pracy i utrwalenia.

Formy prezentacji: wystawy prac plastycznych i wykonanych książek, inscenizacje wierszy i piosenek związanych z opracowywanymi literami, konkurs wiedzy o literach, prezentacje multimedialne.

 

 

 

PROJEKT „SIEDMIOMILOWE BUTY”

 ,, Podróż przecież nie zaczyna się w momencie, kiedy ruszamy w drogę, i nie kończy się, kiedy dotarliśmy do mety.  W rzeczywistości zaczyna się dużo wcześniej

i praktycznie nie kończy się nigdy, bo taśma pamięci kręci się w nas dalej...’’   Ryszard Kapuściński

Cele ogólne

· rozbudzanie zainteresowania innymi kręgami kulturowymi, wykształcenie akceptacji i tolerancji wobec innych narodów i kultur, oraz rozwijanie zdolności

  i zainteresowań obyczajami, historią i tradycją innych krajów

· poznawanie tradycyjnych potraw wybranych kontynentów i państw oraz kształtowanie nawyków higienicznych podczas przygotowywania potraw

· inspirowanie i wyzwalanie potrzeby twórczej ekspresji dzieci w wyrażaniu swoich przeżyć w odniesieniu do poznanych twórców literatury, muzyki, sztuki.

· dostrzeganie różnic kulturowych, odmienności,

· pobudzanie kreatywności i aktywności twórczej  uczniów,

· kształtowanie postaw poznawczych

Czas trwania: X.2011- VI.2013, Uczestnicy: Wszyscy uczniowie i pracownicy SOSW Nr 2

 

 I  Przystanek - AZJA /  CHINY – dzień chiński 29.02.2012,  JAPONIA – dzień japoński 25.04.2012 

II. Przystanek - AFRYKA / dzień afrykański 2012

III Przystanek - EUROPA / FRANCJA - dzień francuski 17.10, WŁOCHY - dzień wło4ski 14.11, HISZPANIA - dzień hiszpański 12.12.2012 

IV Przystanek - AMERYKA / Południowa  - dzień amerykański 01.2013 / Północna - dzień amerykański 04.2013

V  Przystanek - AUSTRALIA I OCEANIA - dzień australijski 06.2013

  

DZIEŃ CHIŃSKI - 29.02.2012 

·       Przedstawienie teatralne - A. Jankowska, D. Ziółkowska

·       Budowa muru chińskiego- happening plastyczny

·       Wystawa „Dawno temu w Chinach…”

·       Warsztaty kulinarne, plastyczne

·       Zawody Sportowe wychowawcy Świetlicy A. Sawicz, M. Kalinowska, 

  

  

 

 

PROJEKT „JEM OWOCE - JESTEM ZDROWY”

CELE OGÓLNE:

1.   Kształtowanie nawyków zdrowego odżywiania

2.   Rozróżnianie rodzajów owoców

3.   Kształtowanie umiejętności sortowania

4.   Wdrażanie do higienicznego i estetycznego spożywania owoców

5.   Uwrażliwienie na piękno przyrody

6.   Wyzwalanie kreatywności u uczniów

CELE SZCZEGÓŁOWE:

1.   Zna wartości odżywcze owoców świeżych i ich przetworów

2.   Potrafi rozpoznać określone owoce: jabłko, gruszka, śliwka, malina, banan, winogrona, brzoskwinia, nektarynka, mandarynka, pomarańcza

3.   Potrafi tworzyć zbiory i segregować owoce tego samego rodzaju

4.   Przelicza na konkretach w zakresie 1-10

5.   Potrafi umyć i przygotować owoce do spożycia

6.   Potrafi przygotować sałatkę owocową

7.   Potrafi ukazać piękno owoców w twórczości artystycznej

Metody: poglądowa, praktycznego działania, arteterapii, aromaterapii

Środki: materiały plastyczne, owoce naturalne i ich modele, miski z wodą, ręczniki  papierowe, noże, łyżki, talerze, zdjęcia, ilustracje, wiersze,

piosenki o owocach, kolorowanki

Czas realizacji: Wciąż trwa.

Uczestnicy projektu: oddziały edukacyjno-terapeutyczne I- VI i zespoły rewalidacyjno-wychowawcze przy SOSW Nr 2.               

 

Opracowanie: B. Stencel, K. Zarębska

 

 

PROJEKT „ŚWIĄTECZNE SMAKI”

CELE OGÓLNE:

  1. Wyzwalanie kreatywności u uczestników zajęć

  2. Uwrażliwienie na tradycję i piękno Świąt Bożego Narodzenia

  3. Integrowanie uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych

  4. Rozróżnianie symboli związanych ze świętami

  5. Kojarzenie okresu przedświątecznego z przyjemnymi zapachami (przyprawa korzenna, cynamon)

 CELE SZCZEGÓŁOWE:

  1. Zna podstawowe tradycje związane z Bożym Narodzeniem

  2. Kojarzy kolędy z okresem świątecznym

  3. Potrafi wykonać z pomocą prosty wieniec bożonarodzeniowy z popcornu

  4. Potrafi założyć bombkę na gałązkę choinkową

  5. Potrafi ozdobić aniołki z włóczki

  6. Potrafi zagnieść ciasto na pierniki i ozdobić już upieczone ciastka

  7. Rozpoznaje kartki bożonarodzeniowe wśród innych

  8. Przygotuje z pomocą proste kartki świąteczne

  9. Wykonuje ze wsparciem ozdoby choinkowe z masy solnej

  10. Zagniata ciasto na kluski i kroi plastikowym nożem na paski

METODY:

Poglądowa, praktycznego działania, arteterapii, aromaterapii, stymulacji polisensorycznej

ŚRODKI:

Choinki, ozdoby choinkowe, gałązki świerkowe, kartki bożonarodzeniowe, bajki o tematyce świątecznej na DVD, kolędy, zdjęcia, ilustracje,

składniki na pierniki, składniki na kluski z makiem, popcorn, ramki do zdjęć, składniki na keks i kruche ciastka, materiały plastyczne,

CZAS REALIZACJI:

Projekt realizowany cyklicznie z okazji świąt.

UCZESTNICY PROJEKTU:

Zespoły rewalidacyjno-wychowawcze i klasa IV Szkoły Podstawowej / Opracowanie: J. Ułasiuk