GIMNAZJUM NR 40:
  • zapewnia proces edukacyjno - terapeutyczny dla młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym;
  • realizuje zajęcia z funkcjonowania w środowisku, techniki, plastyki, wychowania fizycznego, terapii przez sztukę, muzyki, percepcyjno - informatyczne;
  • zapewnia uczniom korzystanie z zajęć korekcyjno - kompensacyjnych, gimnastyki korekcyjnej, hydroterapii, hydromasażu, hipoterapii;
  • organizuje dodatkowe koła zainteresowań i zajęcia z: artoterapii, matematyki, komunikacji werbalnej, środowiska przyrodniczego;
  • przygotowuje uczniów do udziału w konkursach plastycznych, teatralnych oraz zawodach sportowych.

    Praca nauczycieli - terapeutów opiera się na wielospecjalistycznej diagnozie, na podstawie której tworzone są indywidualne programy edukacyjno - terapeutyczne. Do diagnozowania wykorzystuje się opracowaną w SOSW Nr 2 Kartę umiejętności i postępów w rozwoju ucznia.
    Wszystkie metody pracy są zmodyfikowane i dostosowane do umiejętności i możliwości uczniów (komunikacja alternatywna, metoda M. Frosig i D. Horne, H. Tymichowej, F. Affolter, terapia ręki);

    Nauczyciele kładą nacisk na rozwijanie sprawności i umiejętności niezbędnych do samodzielnego i niezależnego funkcjonowania w życiu codziennym oraz na umożliwienie uczniowi udziału w różnych wydarzeniach kulturalnych w roli odbiorcy i twórcy kultury.